Steunkous – niet altijd medisch nodig, wel soms heel handig

Vocht dat zich ophoopt in je onderbeen, dat kan een echt probleem worden. Ook bloed dat moeilijk weer terug kan stromen van je been naar je hart, is voor nogal wat mensen problematisch. Vandaar dat er ook steunende kousen in het leven geroepen zijn. Een capabele steunkous gaat die problemen te lijf en doet dat door druk te zetten op je onderbeen. Op die manier wordt vocht gestimuleerd te verdwijnen en bloed aangespoord door te blijven stromen. Steunkousen zijn dan ook gewilde kousen om je gezondheid te ondersteunen. Vroeger zagen ze er niet naar uit. Maar gelukkig is dat in deze eeuw wel anders. We zijn een lange weg gegaan: van lelijke huidkleurige kousen die je bijna niet aan kreeg, tot trendy kousen met modieuze looks die gemakkelijker passen.

Compact druk zetten

De compressiekous doet op vele fronten goed werk. Zo helpt die de doorloop van je benen op orde te krijgen. Keert die spataders en werkt bij wondroos. Ook trombosepatiënten hebben veel baat bij de kousen. Zwangere vrouwen hebben er voordeel bij en ook de reiziger trekt ze graag aan. Want een lange trein- of vliegreis wil gewoonlijk zorgen voor zeurende en moeie benen. Met steunkousen wordt dat tegengegaan. Er zijn grofweg twee soorten steunkousen:

• Van buisvormig breisel

• Van vlak breisel

Het buisvormige breisel is het resultaat van rondbreikousen. Met deze techniek krijg je geen naden in de kousen. Van vlak breisel maakt men vlakbreikousen. Die beginnen als breilappen en worden dan tot kousen verwerkt. Hier zie je wel een naad verschijnen, op het kuitstuk.

De drukklassen van de steunkous

Een compressiekous kent een aantal klassen. Het klassenstelsel is opgezet om de druk van de kous aan te geven. Die druk krijg je vooral op je enkel te voelen en vermindert richting de knie. Welke druk voor jou de goede is, hangt af van je situatie. De meeste mensen zijn al goed af bij klasse I of II. De volgende drukklassen geven aan welke mate van druk er door de kousen wordt afgegeven:

• A – lichte pressie

• I – zachte pressie

• II – redelijke pressie

• III – sterke pressie

• IV – zeer sterke pressie

De steunkous als sportieve hulp

Ook al heb je geen spataders of opgehoopt oedeem (vocht), dan nog kunnen steunkousen iets voor jou zijn. Ze hoeven niet per se voorgeschreven te zijn door een huisarts. Steunkousen doen ook prima werk als je geregeld gaat sporten. Vooral de beensporters hebben er belang bij, denk aan hardfietsers of joggers. Bij dit soort sporten raken de benen snel onder spanning. Daar kunnen milde klachten uit voortkomen die je kunt bestrijden met compressiekousen. Vaak hebben die een lichte of zachte pressie. Dat helpt al bij een betere bloeddoorstroming en dus bij fittere benen. 

Aantrekken voor een lange zit of een snelle run

Check eens op het internet wat er allemaal wel niet is qua kousen. Qua dessins, qua drukkracht en qua prijzen. Je hebt geen medische indicatie nodig om alsnog van de goede werking van de steunkous te profiteren. Het ontlasten van je benen is een goede zaak, of je nu een halve dag in de trein moet zitten of even een lekker rondje rennend aflegt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *